Choose language

Guide för effektiv upphandling

Snart dags för upphandling? Här får du koll på upphandlingens alla delar - från behovsanalys till tilldelning. Du kan också ladda ner vår heltäckande guide för en framgångsrik offentlig upphandling.

01-Visma_fin_office_DSC6464

Steg 1

Vad är en behovsanalys?

En behovsanalys är en kartläggning av vilka behov som verksamheten har idag och i närstående framtid. Alla verksamheter är olika, så inför en upphandling är det viktigt att du tar reda på vilka förutsättningar, krav, villkor och tidsplan som gäller. Med en dokumenterad behovsanalys får du ett gediget underlag som används vid dialog med både leverantörer och interna intressenter.

Hur gör jag en behovsanalys?

Det första steget i att göra en behovsanalys är att samla in information från beslutsfattare, berörd personal och andra intressenter. Detta kan du göra på flera olika sätt, exempelvis med workshops, intervjuer och observationer.

Ta reda på vad som har fungerat bra och mindre bra med ert nuvarande avtal och hur den nya lösningen ska förbättra er verksamhet. 


Exempel på vanliga frågor i en behovsanalys:

  • Hur ser marknaden ut?
  • Hur har er verksamhet utvecklats och vad behöver ni idag?
  • Vilka affärsmål ska uppfyllas?
  • Vad ska förändras och varför?
  • När måste den nya lösningen vara på plats?
  • Vad händer om det inte blir en ny lösning?
  • Hur ska den nya lösningen hanteras internt?
  • Hur mottaglig är man för ny teknik – som automatisering?

Vet du vad du söker?

När det är dags för upphandling gäller det att ha koll på alla delar. Här berättar vår upphandlingsexpert Roland hur det går till.

2880_3-2

Steg 2

RFI och förberedelser

Efter behovsanalysen är det dags att inleda en skriftlig dialog med alla leverantörer. Det gör du med hjälp av en RFI som ger dig information om vilka leverantörer som finns och vad de kan erbjuda.

Vad är en RFI och vad kan den innehålla?

RFI står för Request for information och det är ett skriftligt underlag som skickas ut till leverantörer tidigt i upphandlingen. Syftet är att få en bättre förståelse för marknaden och vad de olika leverantörerna kan erbjuda för lösningar.


RFI:n ska bland annat beskriva er organisation, syftet och hur ni hanterar inkommande svar. Du väljer själv hur många frågor ni vill ställa till leverantörerna.

 

Några exempel på vanliga frågor är:

  • Hur jobbar ni med SLA?
  • Har ni en egen supportorganisation?
  • Vilka lösningar har ni? Erbjuder ni OnPrem, SaaS  eller båda?
  • Kom ihåg att en RFI inte är ett upphandlingsdokument, utan en begäran om information som används inför upphandlingen. Med din RFI kan du ställa frågor, testa idéer, kravformulering avtalsvillkor och mycket mer.

Ping!

Det gäller att ha god tid på sig inför en upphandling. Hur länge undrar du? Lyssna på Roland som berättar mer om förberedelser.

pressbild-1

Steg 3

Vikten av ett bra underlag

En förutsättning när du går ut i upphandling är att du har ett bra underlag. För att få fram det måste du först ha gjort en behovsanalys och skickat ut en RFI till leverantörerna. All information som du själv tagit fram och fått in blir grunden för själva underlaget som du sedan använder för att genomföra upphandlingen.

Vad ska vara med i underlaget?

I underlaget ska du ha med era behov och vad leverantörerna lämnat för svar på dina frågor. Utmaningen är att hitta rätt balans med mängden information som du tar med i underlaget så att det blir lätt att använda när du ska utvärdera.


Underlaget är helt enkelt det samlade dokumentet som innehåller all information för att kunna genomföra upphandlingen, bland annat:

  • Villkoren för att genomföra upphandlingen
  • Krav på leverantören
  • Krav på varan eller tjänsten
  • Villkor för avtalet
  • Grund för utvärdering och tilldelningskriterier
  • Annat som kan vara viktigt för genomförandet

 

Kopierar du?

Alla upphandlingar har sina egna behov och krav. Här berättar Roland hur du ska göra.

group-of-diverse-enthusiastic-business-people-disc-2025-02-20-04-33-12-utc

Steg 4

Kravställning

Kravställning vid offentlig upphandling innebär att du formulerar dina krav som leverantörerna ska bemöta. Du kan använda dig av både ska-krav och bör-krav. Kraven ska alltid utgå från dina faktiska behov och vara rimliga för leverantören att uppnå. Det är därför viktigt att du gjort en bra behovsanalys och RFI som du kan utgå ifrån.

Vad innehåller en kravställning?

En kravställning innehåller både vilka krav ni har på leverantören och även vilka krav ni har på varan eller tjänsten. Det sistnämnda kallas även för kravspecifikation eller teknisk specifikation.

Se också till att kravställningen är i linje med din målbild. Om exempelvis målet är att ni ska arbeta mer effektivt så måste systemet ni väljer ge stöd för det. 


Hur kan du skaffa dig kunskap om vilka krav som ska ställas?

  • Lärdomar från tidigare upphandlingar
  • Marknadsanalys
  • RFI
  • Extern remiss
  • Dialog
  • Möten med leverantörer

Fastnat i hissen?

Anpassa kraven efter dina egna behov i upphandlingen. Här tipsar Roland om hur det går till.

autumn-in-european-nature-park-2023-12-15-17-25-37-utc

Steg 5

Öppet och förhandlat förfarande

Att välja rätt upphandlingsförfarande är avgörande för att få den lösning din organisation verkligen behöver. Men hur ska man tänka? När passar öppet förfarande och när är det mer fördelaktigt med förhandlat förfarande? Vi går igenom de olika stegen i upphandlingsprocessen och ger dig verktygen för att göra rätt val.

Välj rätt förfarande

 

Vad är förhandlat förfarande? 

Förhandlat förfarande är en flexibel metod som passar bra vid upphandlingar med hög teknisk komplexitet, som till exempel ett lönesystem. Under processen kan du ha en dialog med leverantörerna för att förtydliga krav och anbud. Det ger leverantören möjlighet att justera sitt ursprungliga anbud och sitt pris, för att till sist lämna ett slutbud. Du kan välja att förhandla med en eller flera leverantörer.

 

När passar öppet förfarande?

Öppet förfarande passar bäst när ni exakt vet vad som ska upphandlas, som vid köp av standardprodukter. Eftersom alla villkor är fasta från början, kan det begränsa antalet möjliga anbudsgivare och därmed konkurrensen.

 

När används direktupphandling?

Förhandlat förfarande med föregående annonsering är vanligast när du ska göra en upphandling. Men det finns undantag när du inte behöver göra någon annonsering. Förhandlat förfarande utan annonsering innebär att du direkt kan vända dig till en leverantör, för en så kallad direktupphandling.

Inlåst på toaletten?

Bättre om du pratar med alla leverantörer när du upphandlar. Lyssna på Roland som knackar på.

autumn-in-european-nature-park-2023-12-15-17-25-37-utc

Steg 6

Frågor, svar och sekretess

Att navigera i en upphandling handlar om mer än bara att välja rätt förfarande. För att undvika onödiga förseningar är det avgörande att du har full kontroll över anbudsprocessen – från att ge leverantörerna tillräckligt med tid för att utarbeta sina svar, till att hantera sekretess på ett korrekt sätt. Att göra fel här kan leda till dyra och tidskrävande överprövningar.

Sekretess vid offentlig upphandling

Sekretess råder fram till tilldelningsbeslutet, då dokumenten blir offentliga. Många upphandlare gör misstaget att sekretessbelägga för mycket, vilket kan leda till att besvikna leverantörer begär en överprövning. En överprövning kan fördröja processen. Det är därför viktigt att bara sekretessbelägga det som verkligen utgör en företagshemlighet, och att ha en dialog med leverantören om vilka delar som behöver skyddas.

 

Tillräcklig tid för anbud

För att få de bästa och mest genomarbetade svaren är det viktigt att ge leverantörerna gott om tid. Ett vanligt misstag är att ge för kort tid i slutskedet, vilket kan leda till ofullständiga anbud som är svåra att utvärdera. Se till att vara tillgänglig för frågor under hela processen.

Tyst som en mussla?

Alla vill ju veta vad som händer när du upphandlar. Här berättar Roland varför och tipsar om hur det går till.

01-Visma_fin_office_DSC6515-1-1

Steg 7

Anbudsutvärdering

Anbudsutvärderingen är en av de mest centrala delarna i din upphandling. Det innebär att du utvärderar alla inkommande anbud från leverantörerna för att välja det som bäst svarar på dina behov. För att göra det använder du olika tilldelningskriterier, som du själv väljer, antingen via en prioritetsordning eller att du värderar efter en procentsats.

Hur går en anbudsutvärdering till?

Som upphandlare ska du välja det anbud som är mest ekonomiskt fördelaktigt, men du kan göra det utifrån tre olika utvärderingsgrunder:

  • Bästa förhållande mellan pris och kvalitet
  • Pris
  • Kostnad

Pris är det du betalar vid inköpet medan kostnad är vad du betalar tills dess att kontraktet med leverantören löper ut. 

Te eller kaffe?

Ibland är det svårt att välja i en upphandling. Här berättar Roland hur du gör det lättare för dig själv.
father-scooping-his-little-daughter-up-in-the-air-2024-09-23-02-10-17-utc-1

Steg 8

Tilldelning

Efter en lång och komplex process är ni äntligen i mål – det är dags för tilldelning! Nu ska ni välja leverantör, men hur undviker ni fallgropar som överprövningar och tidsutdragna processer? Vi går igenom vad du behöver tänka på när du skickar ut tilldelningsbeslutet och hanterar avtalsspärren.

Vad är ett tilldelningsbeslut?

Ett tilldelningsbeslut innehåller information om vilken leverantör (anbudsgivare) som fått kontraktet. Du skickar ut beslutet till alla leverantörer samtidigt, efter att ni bestämt er.

 

Avtalsspärr och överprövning

Efter att tilldelningsbeslutet skickats ut inleds en avtalsspärr på minst tio dagar. Under den tiden får ni inte teckna något avtal. Leverantörer som inte vunnit kan begära en överprövning av beslutet.

För att undvika en överprövning, som automatiskt förlänger avtalsspärren, är det avgörande att du är tydlig med hur utvärderingen har gjorts och vilka kriterier som ligger till grund för beslutet.

Äntligen dags för tårta!

När upphandlingen är klar ska du meddela vilken leverantör du valt. Här berättar Roland hur det går till.

Software för samhällsnytta

Vi erbjuder marknadsledande lösningar inom lön och HR, ekonomi, schemaläggning och logistik till svensk offentlig sektor. 

ima100103-1

Nyheter och inspiration

Vill du få fler nyheter direkt i din inbox?