Choose language

Vad händer om lönesystemet går ner?

Vad händer om lönesystemet går ner?
5:52

Tanken är svindlande för alla som arbetar med lön: systemet ligger nere och tusentals medarbetare riskerar att inte få sin lön i tid. Frågan är inte om en störning inträffar, utan hur snabbt och säkert du kan hantera den för att garantera lön i tid. På Publitech har vi en robust beredskapsplan. Vi ser till att dina medarbetare får sin lön, oavsett vad som händer. Vi erbjuder ett stabilt, molnbaserat lönesystem med inbyggda reservplaner så du slipper oron kring er viktigaste utbetalning.

Trygghet i lönehanteringen

Att hantera löner är ett av de mest verksamhetskritiska uppdragen. Vårt jobb är att leverera ett system som är så tryggt att du slipper oroa dig. Med Publitech får du inte bara ett modernt och effektivt lönesystem, du får en partner som har en beprövad plan för det oväntade.

Vad är Publitechs beredskapsplan om lönesystemet slutar fungera?

Vår beredskapsplan är en del av vår affärskontinuitetsplan (BCP) som säkerställer att alla medarbetare får sin lön på utsatt dag vid en större driftstörning. Denna plan innebär att vi har väl genomtänkta reservplaner för olika scenarier, vilket garanterar kontinuitet och trygghet i er lönehatering.

Scenario 1: Hela lönesystemet är otillgängligt

Detta är det mest kritiska scenariot, men också det vi är bäst förberedda på. Om systemet skulle vara helt nere i samband med en lönekörning, är vår rutin klar och tydlig:

Lösning: Vi använder föregående månads lönefil för att säkerställa att alla får en utbetalning. Denna fil finns sparad hos både oss och banken just för denna anledning. Det garanterar att ingen står utan lön.

Resultat: Alla medarbetare får sin lön på rätt dag. Eventuella avvikelser och justeringar för den aktuella månaden hanteras sedan enkelt och smidigt vid nästkommande lönekörning. 

Scenario 2: Ert lokala nätverk eller internet slutar fungera

Ibland ligger problemet inte i våra system, utan i den lokala uppkopplingen. Kanske har hela kommunhuset tappat sin internetanslutning.

Lösning: Eftersom vårt lönesystem är molnbaserat är det inte knutet till en specifik fysisk plats. Det innebär att du kan komma åt systemet från vilken enhet som helst med en fungerande internetuppkoppling.

Resultat: Du kan snabbt förflytta dig till en annan plats; en annan byggnad, eller till och med arbeta hemifrån, för att slutföra lönekörningen utan avbrott. 

Scenario 3: Inloggningen till systemet fungerar inte

Du försöker logga in, men något blockerar åtkomsten. Problemet kan bero på en rad olika saker, från er lokala IT-miljö till en störning i en autentiseringstjänst.

Lösning: Våra tekniska experter står redo att omedelbart samarbeta med er IT-avdelning. Vi kan snabbt identifiera orsaken och vid behov aktivera alternativa och säkra sätt att autentisera dig på, så att du får tillgång till systemet.

Resultat: Istället för att fastna i en frustrerande felsökning får du snabb och kompetent hjälp att komma förbi hindret. Vi ser till att du kommer in i systemet och kan slutföra ditt arbete.

Frågor och svar kring vår beredskap för löner

Vad händer om hela lönesystemet är otillgängligt under lönekörning?

Om en kritisk systemstörning inträffar under en lönekörning, använder Publitech den föregående månadens sparade lönefil för att genomföra utbetalningen. Denna fil finns säkert sparad hos både oss och banken, vilket garanterar att alla medarbetare får sin lön på rätt dag. Eventuella avvikelser justeras smidigt i nästkommande lönekörning, vilket minimerar oron.

  • Garanterad utbetalningsdag.
  • Denna reservrutin övas och är en del av vår övervakade incidenthanteringsprocess.

Kan jag komma åt systemet om mitt lokala nätverk går ner?

Ja, eftersom Publitechs lösning är ett molnbaserat lönesystem (SaaS) är det inte bundet till er fysiska plats. Du kan logga in och slutföra alla löneuppgifter från vilken plats eller enhet som helst med fungerande internetanslutning, till exempel hemifrån eller från en annan kommunal byggnad.

  • Maximal flexibilitet och affärskontinuitet.
  • Våra SaaS-lösningar inkluderar mobil självservice för anställda (avvikelser, saldon, semester) som kan hanteras var som helst.

Vad gör vi om inloggningen till lönesystemet inte fungerar?

Vid problem med inloggningen samarbetar våra tekniska experter omedelbart med er IT-avdelning för att identifiera problemet (som ofta är lokalt). Vid behov kan vi snabbt aktivera alternativa och säkra autentiseringsmetoder för att återställa åtkomsten utan att äventyra säkerheten.

Hur skapar ni långsiktig trygghet för oss som kund?


 

Related blog posts