Choose language

Nu släpps första MDR-versionen av Publitechs logistiksystem

Nu släpps första MDR-versionen av Publitechs logistiksystem
4:12

Nu kommer den första versionen av Publitech Lager & Logistik (Sesam) med grundläggande funktionalitet för MDR, Medical Device Regulation. En viktig lansering för alla som arbetar med logistik och hjälpmedelshantering inom offentlig sektor.

MDR kräver en grundläggande och omfattande omstrukturering av hela Publitechs logistiksystem. Rafael Arelin, produktchef på Publitech, menar att den senaste versionen av systemet är kulmen på ett intensivt utvecklingsarbete där man har arbetat nära användare i kommuner och regioner för att hitta den bästa lösningen. Han betonar också att i den här versionen ligger fokus på det absolut viktigaste: att uppfylla lagkraven. 

– Vi är medvetna om att vissa arbetsuppgifter tillfälligt kan bli mer tidskrävande. Ett direktiv som kräver ökad kontroll kräver ofta mer information och inmatning från användarna. Men vårt arbete stannar inte här. Vi fortsätter med utvecklingen för att i kommande versioner optimera och förenkla flödena så mycket det bara går. Vi gör allt vi kan för att underlätta kundernas vardag, säger Rafael Arelin. 

Vad är det MDR kräver?

Kärnan i MDR är att öka patientsäkerheten för medicintekniska produkter inom EU. För en hjälpmedelsverksamhet är det mest centrala kravet att uppnå fullständig spårbarhet genom hela produktens livscykel, från tillverkare till mottagare.

Detta uppnås via UDI (Unique Device Identification), som är en unik produktidentifiering. Som användare av logistiksystemet innebär det att ni måste kunna:

  • Lagra och hantera UDI-information för alla berörda produkter.
  • Spåra exakt vilken specifik produkt (UDI-nummer eller batch) som har lämnats ut till vilken mottagare.
  • Veta när utlämningen skedde och var produkten befinner sig i realtid.

Spårbarheten är kritisk för att kunna göra snabba åtgärder, som exempelvis återkallelser, om ett säkerhetsproblem skulle upptäckas med en viss produktserie.

Det nya i Publitech logistiksystem (Sesam) 2025.1

Version 2025.1 lägger den tekniska och funktionella grunden för att ni ska kunna hantera spårbarhet enligt MDR.

De viktigaste nyheterna är:

  • Hantering av delmängder av saldon: Systemet hanterar nu delar av lagersaldon på ett sätt som möjliggör UDI-spårning.
  • MDR-aktivering per artikel: Möjlighet att slå på hanteringen av MDR (och därmed spårbarhet) per enskild artikel.
  • Ny UDI-spårbarhetsfunktion: En ny sökfunktion där ni kan söka på en produkts UDI för att se dess fullständiga historik, från inleverans, via lager, till utlämning och eventuell skrotning.

– Vi har byggt om alla centrala lagerprocesser för att stödja detta. Som kund kan du nu hantera artiklar med UDI vid godsmottagning, plock från plocklista, inventering och vid hantering av returer och skrotning. Eftersom detta är ett så stort systemskifte har vi i denna första version medvetet blockerat UDI-hantering i vissa funktioner. Målet är att ni med de kommande releaserna ska kunna ta era nya MDR-processer i full drift till 2027, förklarar Rafael Arelin. 

Så kommer ni igång!

Att implementera MDR kräver god planering. Vi rekommenderar att du som har Publitechs logistiksystem börjar redan nu med att:

  1. Kontakta er Publitech-konsult: Boka in en genomgång av den nya funktionaliteten och diskutera hur den bäst kan stödja era nya processer.
  2. Starta småskalig testning: Identifiera ett begränsat sortiment av MDR-produkter och starta tester av era flöden i er testmiljö.
  3. Utse en projektgrupp: Inkludera alla relevanta roller. Deras uppgift är att lära sig den nya funktionaliteten, anpassa era arbetsflöden och dokumentera nya rutiner.

Genom att starta i liten skala kan ni tryggt samla erfarenheter och skala upp användandet till att omfatta all berörd verksamhet i god tid.

Kommande MDR-dialoger med oss 

Vi fortsätter dialogen och utvecklingen tillsammans med er. Se till att:

  • Medverka på den digitala användardagen den 4 november där vi kommer att diskutera MDR.
  • Håll utkik i communityn efter inbjudningar till kommande workshops. Vi ses under hösten!

 

Related blog posts