Så skapar vi ett användarvänligt lönesystem
Att hantera lön, HR och ekonomi i offentlig sektor är komplext. Systemet måste följa lagar och avtal, hantera stora mängder data och fungera för många olika användarroller. Så hur skapar man ett system som är enkelt och intuitivt att använda?
Vi fick en pratstund med Frida Henriksson, en av Publitechs UX/UI-designers, för att få en inblick i hur hon och hennes team arbetar för att underlätta våra kunders vardag.
Hej Frida! Berätta, vad gör en UX/UI-designer och varför är den rollen viktig
för våra användare?
– Enkelt uttryckt är min främsta uppgift att vara användarnas ställföreträdare i utvecklingsprocessen. Jag ser till att tekniken anpassar sig efter människan, inte tvärtom. Det handlar om allt från att designa logiska flöden i systemet, alltså i vilken ordning du gör saker, till att sitta tillsammans med kunder och se hur de faktiskt använder funktionerna. Mitt jobb är att kombinera de tekniska kraven från exempelvis en upphandling med användarens verkliga behov, så att resultatet blir ett system som är så enkelt som möjligt att jobba i.
Hur går ni från en idé till en färdig funktion i systemet?
– Ofta börjar det med en workshop tillsammans med en grupp kunder. Vi börjar med enkla skisser på papper för att visualisera ett flöde. Tillsammans med kunderna förfinar vi skisserna steg för steg och bryter ner varje delmoment. Genom att involvera användarna tidigt kan vi snabbt testa idéer och vara säkra på att vi bygger rätt sak från början. Deras input är avgörande; det är ju för dem vi utvecklar.
Vad ska man tänka på som kund om man vill ha en ny funktion?
– Det viktigaste är att kunderna kommer till oss med sina problem, inte färdiga lösningar. Om en kund säger “jag vill ha en knapp här", så frågar jag alltid: varför? Vad vill du uppnå? Kanske finns det en mycket smartare lösning på det underliggande problemet.
Vad är det mest spännande med att arbeta med användarupplevelse för just lön- och HR-system?
– Att det är så komplext. Att ta något som i grunden är väldigt komplicerat som lönesystem och få det att kännas enkelt och självklart för användaren, har visat sig vara oväntat roligt. Publitech har också system som påverkar väldigt många människors vardag. En liten förbättring som vi gör kan spara massor av tid för tusentals användare i hela Sverige.
Vilka trender inom UX/UI ser du som mest relevanta för vår bransch framöver?
– Två områden sticker ut. Det första är förstås AI som ett verktyg för att förenkla med färre klick, möjlighet att ställa frågor direkt till systemet och mer automation. Det andra, som är otroligt viktigt i vår bransch, är tillgänglighet. Med skärpta lagkrav blir detta ett ännu större fokusområde framöver. Det handlar om att designa system som fungerar för alla, oavsett funktionsförmåga. Till exempel stöd för skärmläsare vid en synnedsättning eller att gränssnittet är extra tydligt om man sitter på ett skakigt tåg och jobbar från mobilen.
Vilken funktion eller förbättring är du mest stolt över?
– Jag är väldigt stolt över vårt arbete med att modernisera gränssnittet genom återanvändbara komponenter. Dessa komponenter kommer exempelvis att göra att våra tabeller både fungerar och ser mer enhetliga ut, vilket ökar användarbarheten och tilliten till systemet. Dessutom, när vi förbättrar tabellkomponenten kan vi enkelt implementera dessa förbättringar överallt där just den typen av tabell används, vilket gör att vi kan leverera förbättringar snabbare.
Till sist, hur kan man som kund engagera sig i det här arbetet?
– Vi utforskar kontinuerligt sätt att involvera våra användare, exempelvis med användarpaneler och olika workshops. Om man är intresserad av att delta i liknande aktiviteter, och hjälpa oss att skapa ännu bättre system, rekommenderar jag att hålla utkik i vårt kundforum Community för uppdateringar om deltagartillfällen.