Choose language

Vad är ett affärssystem?

Affärssystem är verksamhetskritisk mjukvara som hjälper dig att planera resurser, lön, ekonomi samt lager och logistik. Rätt affärssystem effektiviserar och automatiserar din verksamhet.

Upptäck fördelarna med ett modernt affärssystem

Ett affärssystem, ofta kallat ERP (Enterprise Resource Planning), är en integrerad programvaruplattform som samlar och hanterar viktiga affärsprocesser inom en organisation. Affärssystem används för att effektivisera och automatisera många funktioner, vilket bidrar till att förbättra effektiviteten och minska kostnaderna.

Vad ingår i ett affärssystem?

Här är några huvudfunktioner och komponenter som vanligtvis ingår i ett affärssystem.

Finans och redovisning

Bokföring, fakturering, betalningar, budgetering och finansiell rapportering. 

HR och lönehantering

Personaladministration, löneutbetalningar, förmåner och kompetensutveckling.

Inköp och leverantörskedja

Spårar och hanterar alla steg i inköpsprocessen, från beställning och lagerhantering till leverantörsbetalningar.

Projektledning

Planering, genomförande och uppföljning av projekt, inklusive resursallokering och tidsplanering.

Försäljning och kundrelationer (CRM)

Kunddata, försäljningsorders, marknadsföring och kundservice.

Vad finns det för affärssystem för offentlig sektor?

Offentlig sektor har delvis andra behov och krav än den privata sektorn, bland annat inom säkerhet, kollektivavtal och ISO-certifieringar. Därför levererar vi på Publitech enbart affärssystem och mjukvara till offentlig sektor, vi är utvecklade av och för kommuner, regioner och myndigheter. Våra affärssystem är molnbaserade, moderna och säkra, med viktiga funktioner som offentlig sektor efterfrågar idag. 

Upphandling av affärssystem

Behöver din kommun eller region upphandla nytt affärssystem? Ladda ner vår upphandlingsguide för bra saker att tänka på under hela processen. 

Nyheter och inspiration