Att hantera sekretess korrekt är en kritisk del av upphandlingsprocessen. Felaktig hantering kan leda till både förseningar och överprövningar. För att hjälpa dig på vägen har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om sekretess.
Under en upphandling råder total sekretess fram tills dess att ett tilldelningsbeslut fattas. Efter att beslutet är fattat blir upphandlingsdokumenten offentliga handlingar, vilket innebär att vem som helst kan ta del av dem. Leverantörer begär ofta ut dokumenten för att förstå varför de inte vann och hur de kan utvecklas.
Endast information som utgör en företagshemlighet kan ligga till grund för en begäran om sekretess. Det är upp till dig som upphandlare att göra en rimlig bedömning av leverantörens begäran. Ett vanligt misstag är att sekretessbelägga allt eller stora delar av upphandlingen , vilket kan göra det svårt för leverantörerna att se om utvärderingen har gått rätt till.
Om du sekretessbelägger för stora delar av upphandlingen, finns det en risk att en eller flera leverantörer lämnar in en överprövning. En överprövning kan vara en utdragen process som försenar hela din upphandling. För att lämna in en överprövning måste leverantören kunna visa att de riskerar att lida skada av sekretessen.
Vill du veta mer? Läs mer om hur du lyckas med hela din upphandling, från behovsanalys till tilldelning, i vår kompletta Upphandlingsguide.