Blogg | Publitech

CSRD - vad gäller för kommuner och regioner?

Skriven av Lina Forsback | den 12 december 2025 13:08:16 Z

EU:s nya CSRD-direktiv (Corporate Sustainability Reporting Directive) är tvingande svensk lag sedan juli 2024. Direktivet är den största förändringen inom redovisning på åratal, och påverkar även kommunala bolag. Organisationer måste integrera hållbarhetsinformation (ESG-data) i den finansiella årsredovisningen, vilket förvandlar hållbarhet från ett strategiskt mål till en granskad ekonomistyrnings- och redovisningsfunktion. 

Gäller CSRD för kommuner och regioner?

Kommuner som sådana (det vill säga kommunens förvaltning) är vanligtvis inte direkt omfattade av CSRD-rapportering eftersom lagen riktar sig mot företag och bolag enligt särskilda juridiska former. 

Vad gäller för kommunala bolag?

Om ett bolag ägs av en kommun (eller flera kommuner) men har formen aktiebolag eller annan bolagsform som omfattas av CSRD, så kan det bli aktuellt med rapportering — särskilt om bolaget uppfyller storleks- eller koncernkriterierna. Enligt Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) omfattas “stora företag och koncerner, inklusive kommunala bolag och bolagskoncerner” av reglerna. 

Vilka bolag omfattas?

Bolagsform: Det gäller i första hand aktiebolag och handelsbolag där ägarna är aktiebolag, kreditinstitut, försäkringsbolag etc. 

Storlekskriterier: Ett bolag omfattas om det för två på varandra följande år uppfyller minst två av dessa tre kriterier:

Medelantalet anställda > 250 

Balansomslutning > ca 280 mnkr 

Nettoomsättning > ca 550 mnkr 

Tänk på: Om ett kommunalt bolag är moderbolag eller ingår i en koncern som uppfyller kriterierna kan även dotterbolag indirekt omfattas via koncernredovisningen

Utmaningar för ekonomichefer i kommunala bolag

  • System och processer: Bolaget behöver ha systemstöd och processer på plats för insamling, verifiering och rapportering av hållbarhetsdata (ESG) på samma nivå som finansiell data.

  • Spårbarhet och kvalitet: Eftersom hållbarhetsinformationen ska granskas behöver bolaget säkerställa att data är spårbar, verifierbar och uppfyller standarden.

  • Integrering i styrning: Hållbarhetsfrågor går från “särskild fråga” till att bli integrerad i affärsstrategin och redovisningen — vilket kräver utbildning, styrning och kulturförändring. 

  • Koncernperspektiv: Om kommunen har flera bolag eller en bolagskoncern måste alla delar fungera tillsammans, vilket gör det mer komplext för kommunala bolagsgrupper.

  • Intressentkrav: Även bolag som inte omfattas direkt kan påverkas indirekt genom leverantörskedjan, ägarstyrning eller koncernkrav.

Varför räcker inte manuella Excel-ark längre?

Verifierbar data måste komma från en stabil och digital infrastruktur, inte manuella processer. Revisorn ställer nu krav på att ESG-data (t.ex. koldioxidutsläpp i värdekedjan) kan aggregeras, spåras och valideras mot organisationens finansiella information. Äldre ekonomisystem saknar ofta denna förmåga till sömlös spårbarhet och konsolidering.

Så säkrar du regelefterlevnad och datakvalitet 

För att möta de strikta kraven på datakvalitet och spårbarhet måste offentliga organisationer nu se över sin systemflora. Systemleverantören måste inte bara förstå ekonomi och offentlig sektor, utan också den kritiska kopplingen mellan dessa områden och de nya lagkraven.

  • Säkerställer datakvalitet och konsolidering: Ditt ekonomisystem är den centrala källan där all finansiell data som ligger till grund för hållbarhetsuträkningarna är konsoliderad och tillgänglig.

  • Möjliggör sömlös integration (Best of Breed): Systemet måste ersätta manuella "systemglapp" med en helhetslösning där inköp, ekonomi och uppföljning arbetar tillsammans. Detta möjliggör spårning av komplex data som till exempel koldioxidutsläpp från inköp i värdekedjan.

  • Underlättar revisionsprocessen: Ett modernt system ger realtidsdata och skräddarsydda rapporter för uppföljning och ekonomistyrning, vilket är ett inbyggt stöd för beslutsfattande och granskning.

En konkret åtgärdsplan för ekonomiansvarig

  • Analysera din beredskap: Utför en detaljerad intern analys. Hur väl är ert nuvarande ekonomisystem rustat för att hantera de nya, tvingande kraven på verifierbar hållbarhetsdata? Identifiera exakt var i din inköps- och ekonomiprocess du saknar spårbarhet.

  • Kravställ på systemleverantören: Under en eventuell offentlig upphandling av nytt ekonomisystem, se till att kravspecifikationen innehåller tydliga "ska-krav" om CSRD-funktionalitet. Fråga din systempartner: "Hur hjälper ert system oss att samla in och verifiera den data som krävs för vår CSRD-rapport?".

Vanliga frågor om CSRD

När träder CSRD i kraft i svensk lag?

EU:s CSRD-direktiv blev tvingande svensk lag från och med juli 2024. De största kommunala bolagen måste börja rapportera redan för räkenskapsåret 2025.


Vad är den största skillnaden mellan den gamla hållbarhetslagen och CSRD?

Den gamla lagen var mer strategisk. CSRD kräver att hållbarhetsinformationen integreras i (eller publiceras tillsammans med) den finansiella årsredovisningen och att den granskas av revisorer, vilket gör den till en tvingande redovisningsfunktion.


Vilka krav ställs på ekonomisystemet för att klara CSRD?

Ekonomisystemet måste fungera som ett centralt nav för att aggregera, spåra och validera ESG-data mot finansiell information. Det måste kunna hantera verifierbar data och erbjuda sömlös integration mellan funktioner som inköp och redovisning.

Läs mer om effektiv ekonomistyrning i offentlig sektor

Läs mer om vårt ekonomisystem, särskilt utformat för svensk offentlig sektor

Vill du komma i kontakt? Boka en demo med oss här!